lørdag 4. juli 2009

Riviere du loup - 5718 km

Quebec, er folk dumme her? Ingen snakker engelsk, og i tillegg har jeg hatt motvind saa det holder gjennom hele provinsen. Men i dag kommer jeg til Edmunston, New Brunswick, og da er det bare et kort lite stykke til endepunktet. Sykkelveiene her er fine, men vaeret er forferdelig, regn, regn, regn. Heldigvis er jeg ikke vaat, men har en torr sovepose. Men skoene stinker, og for jeg flyr hjem, skal jeg kjope nye. De siste dagene har det gaatt svaert fort paa sykkelen, 150 km, 170 osv. Jeg har topplos. Pedalene er utslitte etter nesten 12 000 km, saa jeg maa skifte dem.

I Quebec city havnet jeg som vanlig paa helt galt sted. Jeg maatte over en bro, og istedet for aa komme paa sykkelstien, havnet jeg i veibanen. Jeg fikk reddet meg ved aa kaste all bagasje over gjerdet, kaste sykkelen over gjerdet og hoppe over til trygghet. I Quebec var det en 20 % bakke, som var kul nok den.

For tiden kan jeg ikke faa i meg nok mat, jeg spiser og spiser. Naar det er vaatt og kaldt i tillegg bruker kroppen enormt med energi. Men jeg ser snart enden, og snart kommer jeg til en provins hvor alle snakker engelsk, saa hipp hipp.

Men jeg har syklet ved havet et par dager, havet, lyden og lukten av det, ingenting slaar det. I natt campet jeg ved sjokanten, selv mesd en vaat natt var det perfekt.

Ingen bilder forelopig, da maskinen er skikkelig daarlig. Men det kommer. Saa da er det bare aa komme seg ut, gjore 100 km til i dag og vaere lykkelig.

Salu.

1 kommentar:

Arne Kvalvik sa...

Hei Øyvind
Du bevarer motet også i motbakker/motvind/motregn... Det er bra. God grunnfilosofi for syklister det. :-)
Har ellers sjekket Koga sine hjemmesider: der er nå en norsk importør lokalisert til Kristiansand. Dermed kan det norske markedet endelig få tilbud om tursykler også.
Men må tillate meg en replikk som gjelder de siste bildene dine: VIF-caps og "Rosenborg-ost" ble observert. Vel,- disse to lagene møttes nylig på Ullevål. Og poengene ble med til Trøndelag....
Eller har her vært tropisk varmt i noen uker,- og jeg skal snart ha noen feriedager på Hitra.
Som et apropo til dine siste sykkelopplevelser: Eddy Mercx har sagt følgende: "The longer the climb, the better it was for me". Dere har vel noe til felles der.
Lykke til videre og kjør forsiktig.

Kogahilsen
Arne