søndag 31. mai 2009

Drumheller - 1333 km

Jeg hadde en utrolig reise gjennom Rocky Mountains. Heldigvis saa jeg ingen bjoern, men jeg hadde selskap stort sett hele tiden. For foerste gang har jeg moett syklister fra Brazil, Nelson og Felipe. Jeg moette de litt foer Revelstoke, like foer Rocky Mountains. De skulle sykle litt lengre enn meg, men hadde bedre tid. Men absolutt et artig moete.

Rocky Mountains bestaar av kjente nasjonalparker, som Yoho, Glaciers park, og den mest kjente Banff. Trolig var det turens hoeydepunkt som jeg hadde de dagene jeg var i Rocky Mountains. Naturen er ubeskrivelig vakker, det er det ene hoeydepunktet etter det andre. Snoekledte fjell, skog saa langt oeyet rekker, og den alltid tilstedevaerende muligheten til aa moete bjoern.

Jeg syklet alene fra Canyon Hot springs til Golden. Men der traff jeg et tyskt ektepar som skulle tilbringe ett aar paa veien. Paa vei til Yoho Nationalpark traff jeg en hyggelig fyr, Steve Laing. Vi fire syklet sammen gjennom Yoho Nationalpark, og hadde det svaert hyggelig. Det er no eget ved aa dele opplevelsene med folk som liker akkurat det samme som du.

Et av maalene med turen var Lake Lousie og Banff. Jeg og Steve delte teltplass ved Lake Lousie. Etter en kort klatreetappe ventet vi aa finne en gjennomsiktig utrolig vakker innsjoe, omgitt av snoekledte fjell og isbreer. Litt skuffet ble vi da innsjoen var dekket av is. Men skitt au, been there.

Steve skulle overnatte hos noen i Calgary, mine planer er aa dra til Saskatoon, midt paa prearien. Jeg er naa i Drumheller, hvor de har funnet masse dinosaurer. Dvs, det er toert her, det er varmt, og jeg er paa den flateste prearien. Men mer om det i neste blogg.

Saann tidsmessig ligger jeg godt ann, det er midt paa dagen 12. sykkeldag, og jeg kommer sanrt til aa ha 120 km i snitt. Her paa prearien er det lite annet aa gjoere enn aa sykle, og nyte mil etter mil etter mil med gress. Og haape paa medvind.

So long

2 kommentarer:

Monika sa...

Hey!!
Kjekt å lese flotte naturopplevinger og sjå flotte bilder !!
Ser det er langt ifrå så ensomt som er trudd - å dra på sykkeltur aleine ;-)
Du skal få ein rapport frå Bergen-Voss....brr....
God tur vidare !! Monika

Arne Kvalvik sa...

Hei Øyvind

Flotte bilder og gode beskrivelser. Ser ut som at du koser deg skikkelig.
Det er bra. Ellers har du god fart/fine dagsetapper. Regner med du bruker sykkelsko. Håper ellers at alt turutstyr fungerer som det skal.
Sist helg var det pinse og jeg fikk en 2,5 dagers tur. 0,5 dag med litt magetrøbbel.... Uansett, 250 km, nydelig vær, telt, etc.

Kogahilsen
Arne