tirsdag 2. juni 2009

Kindersley - 1635 km

Takk for kommentarene. Det er hyggelig aa faa litt push hjemmefra. Jeg er paa prearien, midt ute i huttaheiti. Skulle noen vaere litt paa druen, saa proev aa uttale Sasakatchewan. For det er her jeg er. Kjente folk herfra: Joni Mitchell. Favoritthobby for lokalbefolkningen: Stirre ut paa de uendelige jordene her. Veien er laget med linjal. Jeg kan se milevis framfor meg, rett fram. Og er jeg heldig aa faa medvind gaar det fort. Mange vil si at prearien er kjedelig, men ikke for meg. For dette har vi ikke i Norge. Ikke i naerheten. Dette er reiseopplevelse av de helt store. Og siden alle syklister holder seg til hway nr 1, er jeg alene om aa sykle her oppe. Det gir fordeler. Var en tur innom Subway, en kjede som selger baguetter ol. Damene som jobbet der var saa imponert over mine laar, at de ga meg en kaffe gratis. Litt for gamle, ellers bra. Og overnatting, null problem. Jeg overnatter gratis paa campingplasser. Alle er saa vennlige. Selv de store trailersjaafoerene er hyggelige, og svinger godt unna meg. Paa et sted traff jeg dem, og hadde en lang og hyggelig prat. Og vann kjoeper jeg ikke. Det faar jeg tak i overalt, paa restauranter, paa bensinstasjoner eller hos privatpersoner. Herlig for en som ikke hadde loenn i mai.

Ellers har jeg faatt sett oljesandutvinning i Alberta. Skitt au, jeg kan ikke like det at denne delen av Canada snart er full av forurensing.

Foer i tiden levde Soelvpilen, Maanestraale, tinka og Falk her. For det var her Souixene levde. Jeg har truffet et par av dem, men har vaert for beskjeden til aa be om aa faa ta et bilde.

Om et par dager er jeg i Saskatoon, saa er det 6 dager til Winniepeg, og jeg er halvveis. Naa skal jeg ut og nyte 28 grader, sol og uendeligheten. I natt var det frost, og rim paa sykkelen. Canada er et land med store kontraster.

So long

5 kommentarer:

Kjersti sa...

hei!
gøy å lese og sjå bilete frå turen din! eg kan berre melde at her på etaten syklar vi heile tida og. nå er vi særs opptekne av å feire 60-årsdager...
trå på!
frå kjersti - som sikkert skal helse frå dei andre her og!

robert sa...

Hei dette er livsteikn frå "akvariet på manger".
Me er "fora" !
helsing frå robert , bob og kaare

Unknown sa...

Hei Øyvind

Fyyyyyy ..................., dette er tøft. Mist ikkje sykkelhandskane.

Harald S

Unknown sa...

Hallo

Såg du spor etter Hiawata?

Viktoria Telitsona sa...

Så flott å lese og se på bildene, Øyvind! Det føles som å være i Canada sammen med deg! Jeg tror bloggen sikkert blir en del av en kommende bok :)

I dag så jeg i bokhandelen Lars Monsens bok "Canada på tvers". Har du lest den?

Hilsen fra broderen!

Viktoria