fredag 5. juni 2009

Lanigan - 1986 km

Er forstatt paa prarien, men naermer meg stygt Manitoba, hvor det faktisk er traer. Saskatoon var an katastrofe for meg, som alltid naar jeg skal inn i store byer. Havnet i helt feil strok, jeg tror det bare det var meg selv som var i denne verden. Saa uten et sted aa sove, null planer, syklet jeg etter en kort stund ut igjen, og campet paa et fint sted 40 km utenfor byen. For aa komme dit maatte jeg sykle paa en vei hvor gaaende og syklende skal holde seg laaangt unna, men jeg er jo bare en dum utlending, og skjoenner ingenting.

Saa hvordan er canadierne. De er saa hyggelige, jordnaere og koselige folk. Alle hilser paa meg, spor endel om turen, hvorfra og til, hvor jeg kommer fra osv. Og jeg forteller, ikke bare om gamlelandet, men om turer i Sor-Amerika, Ost-Europa, Island og alle andre steder jeg hittil har faatt lov til aa sykle. Og kontakten er der, baade med gamle og unge. Noenm forteller om reiser de har gjort, jeg har til og med mott 2 som har syklet Canada paa tvers. Det inspirer. De enormt store trailerne tar hensyn, og ogsaa de millionvis av pickupene. Saa Canada er rett og slett et trivlig land aa reise i.

Akkurat naa lider jeg av aa ikke faatt dusjet paa endel dager. Heldigvis er det kaldt i dag, saa jeg kan dekke mokka med klaer. Men i kveld maa jeg finne et sted aa dusje, og ikke minst vaske en usedvanlig mokkete sykkelskjorte. Gult er kult, og syns bra. Men det gjor jaggu mokka ogsaa. Men skitt au, for aa si det saann. Hvem har sagt at man skal vaere ren naar man er paa tur.

Jeg haaper aa vaere i Winnipeg om 4-5 fdager, da er jeg halveis. Saa det er bare aa traakke paa.

Og takk for kommentarene. Det er morsomt aa vite at siden blir lest, og har noen glede av den, er det kjempefint.

Saaa hva tenker man paa naar man sykler og sykler over prarien, med et helt aapent landskap? Rulleskittrening, en Martin gitar og New Zealand til vinteren? Jepp.

So long

2 kommentarer:

Viktoria Telitsona sa...

Hvor ble du av, Øyvind?
Er det ikke mulig å ringe til deg?
Om det er mulig skriv et telefonnummeret.

Viktoria

Arne Kvalvik sa...

Takk for trivelig reisehilsen Øyvind.
Har selv opplevd at gode øyeblikk på sykkelsetet har tatt vekk fokus fra enkle/noedvendige handlinger,- som f.eks. finne teltleir i tide...
Og for at du ikke skal glemme noe annet viktig, og som jeg fikk hoere på Sicilia: Pedala forte, mangia bene (sykkel fort, spis godt!).
God tur videre.
:-)

Kogahilsen
Arne